מגזין דיגיטלי

#אורח חיים בריא

תודעה בריאה TOP

מה חשוב ללמוד על חינוך מיני מיטיב?

חינוך מיני מיטיב כולל בתוכו את כל הפעולות שמטרתן לסייע ולתמוך בילדים ונוער להיכנס אל שלב ההתבגרות והבגרות המינית שלהם ממקום חיובי, בריא, בטוח, שלם

איך לדבר עם הילד שלך על פורנוגרפיה

מאז הסגר עלה מספר ההורים שמתלוננים על כך שילדיהם יושבים שעות מול מסכים וחשופים לתכנים לא ראויים. החל מהמסכים הקופצים בהם עולות הצעות לאתרי פורנו,

עוד בתודעה בריאה

כלים להרגע ברגעי מצוקה ופחד

איך לשחרר מתח וחרדה ?  מעל למאה אלף איש חולים בקורונה ברחבי העולם, אבל עוד מליארדים מושפעים מהמגפה. בין אם דרך השפעה ישירה- בידוד, פגיעה בפרנסה, שינוי באורח החיים- ובין אם דרך תגובות המתח והחרדה הטבעיות שמופיעות אצל רבים בתקופה זאת. אז איך אפשר להוריד את המתח ולפוגג חרדה?   1. מדיטציה – תרגול אישי שניתן לתרגל בכל מקום בו אנו נמצאים  תרגול מדיטציה באופן קבוע מפחית באופן משמעותי את רמות המתח והחרדה שאנו חווים. ישנן מגוון שיטות שונות לתרגל מדיטציה, שמאפשרת לנו להרפות מהמתח, מהמחשבות הדואגות, מהחרדה היומיומית ולהתחבר למרחב פנימי מתוך איכות שיש בה יותר נינוחות וקבלה.  2. תזונה בריאה ונכונה שתומכת בגוף ונפש בריאים יש לתזונה שלנו השפעה מכרעת על רמות המתח והחרדה שאנו חווים.  כמה המלצות שכדאי לעקוב אחריהם:  תזונה לא מעובדת ועשירה בעלים ירוקים, ירקות , פירות, קטניות , חלבונים אומגה 3- תומך בבריאות הלב, ומגן מפני דיכאון וחרדה.  תה ירוק: ה l-theatnine שנמצא בתה הירוק, מרסן את לחץ הדם , מסייע באיזון של קצב הלב ומפחית רמות חרדה  3. ארומתרפיה – ריחות לשקט ורגיעהריחות משפיעים על חלקים שונםי במוח שלנו. יש השפעה על חלקים שונים במוח. ישנם לא מעט מחקרים קטנים המצביעים על כך ששמנים אתריים שונים עשויים לסייע בהפחתת מתח וחרדה. מחקרים שונים מראים כיצד

המשך »

מיינדפולנס ומערכת החיסון

הרבה מאיתנו מודעים לחשיבות של תזונה בריאה, תנועה ואורח חיים בריא לתמיכה במערכת החיסון שלנו. וממש באותו אופן יש חשיבות מאוד משמעותית לבריאות הנפשית רוחנית שלנו. המוח שלנו קשור לכל איבר בגוף, ובתוך זה המערכת החיסונית. הוא בעצם מפעיל את המערכות השונות בגוף, ולכל מחשבה, רגש, תנועה שנעשה יש ביטוי מוחי. לכן כשאנחנו במתח, שזאת חוויה רגשית, יש לכך השפעה על הגוף הפיזי שלנו , ובתוך זה המערכת החיסונית. מהי המערכת החיסונית שלנו? מערכת החיסון היא מערכת ביטחון פנימית, שנועדה לשמור עלינו ממחלות שונות.  אפשר להתייחס אליה כאל מערך ההגנה שלנו מפני פולשים חיצונים וגורמים פנימיים. כשכל מיני פולשים חיצונים כמו וירוסים או טפילים מנסים לתקוף מערכת החיסון אחראית על ההתמודדות איתם.  היא מזהה את הגורמים החיצונים ושולחת תאים מסוגים שונים כדי לנטרל את הפולשים.  היא גם שומרת על הגוף שלנו דרך זה שהיא תשים לב אם תאים בגוף מנסים לשכפל את עצמם יותר מידי, ותמנע את זה. זוהי מערכת מורכבת שהתפקוד התקין שלה תלוי בשיווי משקל בין הרבה מאוד איברים ורקמות בגוף. מה זה לחץ? לחץ הוא אירוע חיצוני או פנימי שנתפס כאיום, אתגר או הזדמנות כלשהי ושמצריך משאבים של הגוף כדי להתמודד עימו.  כך שבימים הללו של מגפת הקורונה אפשר לשים לב לתגובת המתח בגוף שלנו.  אובדן פרנסה,

המשך »

זמן בידוד – מה אפשר לעשות?

בכל המסורות ולאורך שנים בני אדם לקחו לעצמם פרקי זמן של התבודדות. אולי בהרים , או מערה, או במנזרים.   כך שגם אם תקופת הבידוד הזאת אינה רצונית, הרי שזאת הזדמנות נפלא לקחת זמן לעצמכם לתרגול: אז  איך אפשר לתרגל בתקופה הזאת: להקשיב למדיטציות מונחות, או לתרגל תרגול אישי ולהנות מהזמן והשקט שמתאפשר יוגה בתנועה – גם אם לא יוצאים החוצה, עדיין אפשר וחיוני להניע את הגוף, שמנו לכם כמה מדיטציות בתנועה נהדרות שאפשר לתרגל איתן בתקופה הזאת מפגש עם הטבע- אם יש לכם חצר פרטית, ויכולת גישה אליה אז נפלא.  אבל גם אם לא – הזמנה לתרגל מדיטציה של צלילים , ולהקשיב לקולות הטבע, או מדיטציית שמיים – שבה אנו מתבוננים בטבע ורואים את ההשתנות שלו.  אפשר גם לקחת זמן פשוט להרהר, בהשתנות של הטבע, בהיותנו חלק מהטבע, מושפעות ומושפעים.  לשים לב למערכת המחשבות, רגשות, תחושות ודחפים שיש לנו מול חווית הבידוד.  הרבה רגשות יכולים להתגלות, נעימים ולא נעימים.  ואפשר לשים לב לחוויה הפנימית.  שיהיה המון טובמיכל

המשך »

כעס והאשמה

כעס הינו רגש טבעי, אינטליגנטי וחשוב , שיכול לעלות כאשר הצרכים שלנו אינם נענים. בימים הללו ימי קורונה, אפשר לשים לב לתנועה הטבעית של התודעה שמביעה כעס או האשמה.  אם נתבונן בכעס נראה שהרבה פעמים אנחנו נתפסים בו, ובמקום שהוא יאיר את דרכנו בתבונה, הוא הרבה פעמים גורם לנו להרבה סבל. בתוך הסחרור של הכעס אנחנו הרבה פעמים מגזימים, ומחמירים עם הסיטואציה, מתעלמים מנקודות זכות, רואים את המציאות באופן מאוד נקודתי, ונתפסים בתוך אין סוף מחשבות חוזרות ונשנות – שפוגעות בנו ובאחר. תרגול המיינדפולנס מציע לעבוד עם הרגשות דרך מפגש מאפשר ולא שיפוטי שמאפשר  לחזור למרחב שיש בו יותר שקט ונינוחות, וכך גם לעבור מתגובה אוטומטית לתגובה מתוך בחירה.  “אני כועסת” היא משתפת, תלמידה בקורס המיינדפולנס, כשנשארנו לבד אחרי השיעור. ” אני רואה אנשים סביבי שממשיכים כרגיל. לא נזהרים, לא שומרים על הגיינה בסיסית , חלק יוצאים אפילו שהם בבידוד, וזה מכעיס אותי, הם מסכנים את כולם, מסכנים גם אותי”. אני מביטה בה, הגוף שלה מכווץ, נראה מפוחד. ואני תוהה כמה היא בקשר עם תחושות הגוף שלה, עם מה שקורה בתוכה. “איך זה מרגיש בגוף?” אני שואלת אותה. ומשהו בה נע בעדינות חדשה כשהיא מביטה פנימה “כיווץ” היא אומרת ” מתח בראש , בכתפיים”  כן, אני אומרת, מביטה בה ברכות, מרגישה בתוכי גם

המשך »

פחד וחשש – איך ניתן להתמודד איתם?

“”מה יהיה?… מתי זה יגמר וכמה זמן יהיה הסגר… איך הכלכלה תצא מזה… האם מגפת הקורונה תעבור… אפשר או אי אפשר להיפגש עם הנכדים ילדים…? ” המון שאלות, מודעות ולא מודעות, עולות לנו בימים מורכבים אלו ויש תחושה של סטרס באוויר. את התחושה הזו מלווים גם רגשות של פחד וחשש. פחד לבריאות שלנו ושל משפחתינו, פחד כלכלי ותעסוקתי, פחד מהבידוד ושינוי הרגלים שהוא מביא איתו ופחד מחוסר וודאות שמרחף באוויר.  אז מה עושים? רגע לפני שנגיע לפרקטיקה כדי להבין איך מנגנון הפחד עובד ואת מה שהוא משרת.  מהו פחד? פחד הינו תגובה טבעית מולדת אצל בני אדם וחיות שכוללת תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה.  זהו רגש חשוב ונבון, שחיוני להישרדות שלנו- תפקידו לזהות איומים  וכן  למנוע מאתנו להיכנס למצב של סכנה ולשמור עלינו בטוחים!  לצורך כך – מנגנון הפחד מפעיל באופן אוטומטי שלוש תגובות שנקראות באנגלית: FIGHT, FLIGHT AND FREEZ ובעברית: תקיפהלחימה, בריחה וקיפאון. כשהחיים בסכנה וחייבים לפעול באופן מיידי אחד מהמצבים האלו נכנס לפעולה. כל אדם מגיב באופן שונה לסכנות אבל תמיד זה יהיה באחת מהתגובות הנ”ל. התגובות הללו, שטבועות בנו כאינסטינקט אבולוציוני, הינן תגובות חיוניות במצב של סכנה אקוטית למשל: כשיש שריפה אנחנו חייבים לברוח (FLIGHT) אם חיה מגיעה לתקוף, אנחנו חייבים להילחם (FIGHT).   מאחר שהפחד נועד לעזור

המשך »
No more posts to show