הרבה מאיתנו מודעים לחשיבות של תזונה בריאה, תנועה ואורח חיים בריא לתמיכה במערכת החיסון שלנו.

וממש באותו אופן יש חשיבות מאוד משמעותית לבריאות הנפשית רוחנית שלנו.

המוח שלנו קשור לכל איבר בגוף, ובתוך זה המערכת החיסונית. הוא בעצם מפעיל את המערכות השונות בגוף, ולכל מחשבה, רגש, תנועה שנעשה יש ביטוי מוחי.

לכן כשאנחנו במתח, שזאת חוויה רגשית, יש לכך השפעה על הגוף הפיזי שלנו , ובתוך זה המערכת החיסונית.

מהי המערכת החיסונית שלנו?

מערכת החיסון היא מערכת ביטחון פנימית, שנועדה לשמור עלינו ממחלות שונות.  אפשר להתייחס אליה כאל מערך ההגנה שלנו מפני פולשים חיצונים וגורמים פנימיים. כשכל מיני פולשים חיצונים כמו וירוסים או טפילים מנסים לתקוף מערכת החיסון אחראית על ההתמודדות איתם.  היא מזהה את הגורמים החיצונים ושולחת תאים מסוגים שונים כדי לנטרל את הפולשים.  היא גם שומרת על הגוף שלנו דרך זה שהיא תשים לב אם תאים בגוף מנסים לשכפל את עצמם יותר מידי, ותמנע את זה.

זוהי מערכת מורכבת שהתפקוד התקין שלה תלוי בשיווי משקל בין הרבה מאוד איברים ורקמות בגוף.

מה זה לחץ?

לחץ הוא אירוע חיצוני או פנימי שנתפס כאיום, אתגר או הזדמנות כלשהי ושמצריך משאבים של הגוף כדי להתמודד עימו.  כך שבימים הללו של מגפת הקורונה אפשר לשים לב לתגובת המתח בגוף שלנו.  אובדן פרנסה, בידוד, מחלה – אלו הכל גורמים שעלולים לייצר לחץ בחיים שלנו.

כשאנו נמצאים במצב של לחץ הגוף מפריש הורמונים של סטרואידים שמשפיעים על מערכת החיסון כמו גם על מגוון מערכות בגוף שלנו כחלק מהניסיון להתמודד עם מצב הלחץ.

אז מה הבעיה?

במצבי לחץ הגוף עסוק בהתמודדות עם הסכנה המאיימת, ולכן הוא “מעביר אנרגיה” למערכות החיוניות להתמודדות עם אותה סכנה מיידית, על חשבון מערכות אחרות.  מערכת החיסון נתפסת כמערכת חיונית לטווח ארוך ולכן כשאנו לחוצים לאורך זמן, המערכת הזאת נתפסת כפחות חיונית, ונפגעת .

הסטרואידים שהגוף מפריש בזמן לחץ – מופרשים אל הדם , מונעים התחדשות של תאי דם לבנים , ומקצרים את אורך החיים שלהם .הם גם משבשים את התפקוד התקין של מערכת החיסון בכך שהם פוגעים בתקשורת של האיברים השונים.

מיינדפולנס ומערכת החיסון

הגוף נכנס למתח לא רק מגורמים חיצונים אקוטים, אלא גם כתוצאה ממחשבות, דאגות ורגשות – שמשפיעים על מערכת החיסון שלנו.

וכך בתקופה זאת של מגפת הקורונה, נגיף הקורונה פוגע בנו לא רק פיזית – באנשים שהוא מדביק. לא רק כתוצאה מההשלכות על הפרנסה ואורח החיים- אלא גם באופן שבו הוא משפיע על רמות המתח בחיים שלנו, ועל המערכת החיסונית שלנו.

אז מה אפשר לעשות?

הרבה דרכים יכולות לעזור לנו להפיג את המתח- תזונה בריאה, פעילות פיזית , קשר עם אנשים (גם אם הוא לא פיזי) וכמובן מיינדפולנס.

תרגולי שהמטרה הישירה שלו הינה הפגת מתחים, ושאין ספור מחקרים מראים כיצד הוא תומך במערכת החיסונית.

כשאנו לומדים לתרגל מיינדפולנס אנו בעצם לומדים לשחרר את המתח , ולפגוש את המציאות ממקום מיטיב, ויציב.  בזמן התרגול אנו לומדים להתקרב באופן ישיר ותומך למחשבות , רגשות ותחושות גופניות שלנו ברגע הזה.  בכך אנו בעצם בונים את החסינות הנפשית שלנו אל מול מגוון החוויות הלא נעימות שאנו פוגשים- רגשיים ופיזים.  בתוך התרגול אנו לומדים לשים לב לאופן שבו התודעה מעצימה דאגות, וחוזרת אליהן שוב ושוב באופן שאינו מיטיב איתנו, ואנו גם לומדים להפסיק את הנדידה ולהתחבר דרך החושים שלנו למרחב יותר שקט ומודע.

 

כתוב את הכותרת כאן

ראשון בבוקר

בועז עמיחי

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.