שלום, מרחב "תודעה בריאה" הופק מתוך רצון לתמוך בכל מי שסובל מדאגה, לחץ, פחד, ורגשות קשים אחרים בצל משבר הקורונה. האתר נבנה על ידי מתנדבים מעמותת מינדפולנס ישראל, ארגן רוטרי ומרכז מיינדפולספייס. כל המורים מלמדים בהתנדבות.

תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך

לקחת מחסה בשלושת היהלומים ומדיטציה לריפוי עולמי

שיחה ותרגול עם סנדיה בר קמה על שלושת הבסיסים בבודהיזם בהם אפשר לחסות: הבודהה, הדהרמה והסנגהה (הקהילה).תמלול השיחה מופיע תחת לשונית "מידע נוסף".
סנדיה בר קמה

סנדיה בר קמה

סנדיה בר-קמה, מתרגלת ומלמדת בדרך הדהרמה: דרך הלב והתבונה. משתמשת בכלים מהמסורת והתרגול הבודהיסטי ומהמסורת של האי-שניות (נון-דואל). מורה ללימוד ותרגול מיינדפולנס, בודהיזם ומדיטציית ויפאסנה, מתרגלת ומלמדת מזה 25 שנים. חיתה 7 שנים חיי פרישות ותרגול באשרם ליוגה ומדיטציה בארצות הברית.

תמלול השיחה

מתמללת: דבורה מישאל carcomitcarcom@gmail.com

ערב טוב משמח אותי להיפגש פה, משמח שהתפניתם להקשיב בזמן המיוחד הזה – לא מובן מאליו, שבו בנוח וקחו לכם כוס תה. הערב נעסוק בשלושת היהלומים שלוש אבני החן של בודהיזם אדבר כעשרים דקות ואח"כ תוכלו לשאול שאלות ונסיים במדיטציה של 10 דקות.

שמי סנדיה, שם הודי שנתן לי המורה הגורו שלי, מלמדת דהרמה, בודהיזם, מיינדפולנס מדיטציות זה למעלה 25 שנה. מלמדת בפרויקטים של מיכל גורל, במכללת כרכור, במרכז תובנה מרכז לימודי גוף נפש ברמת השרון ורואה בעצמי קודם כל מתרגלת ורק אח"כ מורה. אני מרגישה בת מזל כי אני עוסקת בדבר האהוב עליי.

כיום אני חיה בפרדס חנה עם בת זוג ואין לנו ילדים כך שאינני חווה את החששות והקשיים שאחרים/ת חווים, יש לנו כלבה, המאפשרת לנו לטייל בשדות גם עכשיו. שתינו מלמדות און ליין וקבענו מערכת הקובעת מי מלמדת ומתי כדי לאפשר לרשת האינטרנט בבית לשרת את שתינו. את הפסל שמאחוריי יצרתי אצל המורה המקסימה שלי לקרמיקה, כשאפשר היה לצאת והוא מבטא את ההתמסרות לדרך.

דהרמה היא אוסף התפיסות והתרגולים הבודהיסטית לתפוס מחסה או מקלט, שאינו נשמע טוב במציאות הישראלית אבל המחסה הוא במובן הרוחני, המקום המאפשר לנשוף בהקלה לאחר הנשימה העמוקה והחזקת האוויר, להתרווח, להישען אחורה, להיכנע במובן הטוב. Refuge מפלט, אפשר למצוא מחסה בבודהה הפנימי שבתוכנו.

בבודהיזם מדברים על שלושת הבסיסים בהם אפשר לחסות, להישען אליהם, להישען אחורה ברווחה, להתפתח מהם ולטפח.

הבודהה, אין הכוונה לאדם שהיה או לא, עניין שהחוקרים חלוקים בו. הכוונה לבודהה הפנימי, לטבע הבודהה שבתוכנו, להתעורר. התעוררות שאינה תלויה בשום גורם חיצוני: בנסיבות חיינו בעבר או בהווה, בכסף שהרווחנו או לא, בתארים אקדמיים, במצב המשפחתי שלנו, המעמד שלנו, היכן נולדנו, מצב הבריאות שלנו. יש שיגידו שאנחנו כבר ערים/ות ועלינו רק להיווכח בכך. אנחנו יכולים לתפוס מחסה ולהתרווח לערות, לשחרור – בסנסקריט מוקשה, כמו שאומר הקעקוע על אמת יד שמאל שלי.

דהרמה מילה בסנקסריט – הודית עתיקה, היכולת שלנו להבין ולתרגל את הדרך, המובילה להתעוררות. בודהה לימד אותנו את הדרך של שמונת הנתיבים, הדרך המתומנת, כמו מפה שבודהה שרטט ועלינו, על כל אחד ואחת מאתנו ללכת בה. יש סיפור על בודהה שפגש אדם שציפה ממנו שיגרום לו להתעורר כבמטה קסמים, במקום שהוא עצמו יתאמץ ויטרח. בודהה כדרכו ענה לו בשאלה: מאיין אתה? האיש ענה שמכפר רחוק. בודהה חזר והקשה: אתה מבקר את משפחתך לפעמים? האיש השיב כן בטח ובודהה ביקש ממנו לתאר את הדרך לשם. האיש אמר: יוצא מהכפר הזה ומגיע לכפר ההוא עובר נהר פונה שמאלה ושוב חוצה נהר ואז ימינה יורד לעמק וחוצה גבעות, חוצה שדות ובסוף מגיע לכפר. אמר לו בודהה: תיארת את הדרך כל כך בפרוטרוט אז איך זה שאנחנו לא שם? ענה האיש: רגע אדוני, אני רק תיארתי את הדרך ועכשיו צריך ללכת בה. אמר לו בודהה בדיוק ככה זה גם בתורה שלי, צריך לתרגל, צריך ללכת. אני משרטט את המפה, אומר לכם שימו לב כאן משמאל יש נהר שוצף ושם יש בולדר גדול וצריך לעקוף אותו והלאה, עליכם ללכת עליכם לתרגל וכל אחד/ת יכול/ה.

אלה שני היהלומים: הבודהה, הדהרמה והשלישי הסנגהה – הקהילה. הדהרמה הדרך היא שקשה ללכת בה לבד ולכן אנחנו רוצים להקיף את עצמנו באנשים כמותנו, שחולקים עימנו את הדרך הזאת את הערכים האלה הרצון להתעורר, להביא טוב לעולם, אנחנו זקוקים לתמיכה. הנזיר אננדה, שהיה מקורב מאוד לבודהה ואמר לו הבנתי, סוף סוף הבנתי מה שאתה אומר, הסנגהה היא חצי מהדרך הרוחנית. לא, ענה לו בודהה, הסנגהה היא הדרך. בודהה המשיל את הדרך להליכה נגד הזרם, הליכה בנהר גואש והמים מתיזים לנו בפרצוף, הגלים מושכים אותנו אחורנית, אנחנו נתקלים בכל הסחף, מקלות וגזעי עצים, בהודו גם גופות יבואו לקראתנו עם הזרם. הזרם פירושו: הזרם החיצוני – הסביבה שלנו אנשים שאינם שותפים לדרכנו, שלועגים למעשינו ובטוחים שהשתגענו, איננו זוכים בהבנה. הזרם הפנימי – ההתנגדות שלנו והאוטומט, איננו רוצים להתעורר, רוצים להמשיך לישון כי אנחנו עייפים, האינרציה וההרגלים סוחפים אותנו לאזור הנוחות. סבא אחד סיפר לנכדו סיפור על שני זאבים שמתקוטטים בנפשנו ורבים, הזאב הטוב והזאב הרע: הטוב רוצה להתעורר והרע הרוצה להמשיך לישון. הנכד שאל איזה זאב ינצח? הסבא ענה הזאב, שאותו אנחנו מאכילים. כך אנחנו בדהרמה רוצים 'להאכיל' את היכולת לתרגל, רוצים שיהיו סביבנו אנשים מתרגלים שיתמכו בהליכה שלנו נגד הזרם.

אלה שלושת היהלומים, הם מזכירים לי הדרכה שהדרכתי במסע ויפסאנה יחד עם המורה היקר שלי המלמד בארץ זה למעלה מעשרים וחמש שנה. הדרכתי עם שני חברים והמורה שלי חזר ואמר שלושת ה Jweles יהלומים, הרים מישהו את האצבע ושאל מי הם שלושת היהודים jews? המורה הצביע עלינו המדריכים וצחק צחק… ההיגוי באנגלית דומה.

לחסות במחסה, המחסה  הוא רב משמעות ואני שואלת מה הוא בשביל כל אחד מאתנו, מה זו ההתמסרות לדהרמה? אנחנו שואפים למשהו הגדול מאתנו, גדול מהאני הקטן, המכווץ, הנפרד, המפוחד ובעיקר בימים אלה. למצוא משהו גדול ואחר: זה יכול להיות שלושת היהלומים, היקום, אלוהים, אהבה קוסמית, כוח עליון אמונה בכוחותיי כי כבר עברתי משברים ויכולתי להם. למצוא מחסה הוא גם טקס סמלי שהשתתפתי בו בביקור בתאילנד וגם בארה"ב בהנחיית מורה תאילנדי, זה אקט חד פעמי וגם תרגול יומיומי. לפעמים נמצא שנפלנו לתוך הייאוש והנפרדות כשעל התרגול אנחנו יכולים להישען ולחסות בו.

ועכשיו נפתח לשאלות ולשיתוף על מה אתם יכולים להישען, דרכים שמאפשרות לכם לבטוח, מה נותן להם כוחות במיוחד בזמנים כאלה:

אני מתקשה מאוד בקבלת החלטות, זה מצב שמכווץ אותי, איך אני יכולה להיעזר בשלושת היהלומים?

לפעמים אנחנו מרגישים שההחלטה היא הרת גורל ונכנסים למחשבות בעד ונגד הלוך וחזור, שלושת היהלומים מאפשרים לחוש יש כוח גדול מאתנו להתרחק פנימית מהלופ הבלתי נגמר, לנשום, לטייל בטבע ובעצם אי אפשר עכשיו. מומלץ להרגיש כאילו מחוץ למצב, כשאנחנו עושים 'זום אאוט' עושים מדיטציה, מתרחקים מהלבטים בעזרת משהו שעושה לנו טוב. ההתלבטות הזו נובעת (פעמים רבות) מחוסר חיבור לעצמנו, החשש פן נשגה בהחלטה שלנו הוא שמציק לנו להחליט וכשנניח לו ונאסוף את עצמנו נוכל לחזור ביעילות ולהחליט החלטה מושכלת.

ואחרות כתבו: לעזור לאחרים מיטיב איתי, אני יכולה להישען על העזרה הזו כי הנפרדות הכוזבת, מכווצת אותנו. לשנן מנטרה התומכת בכוחות שלי, לשמוע הרצאות כמו זו, התמסרות למטלה מוציא אותי מה'בועה', לסמוך על הכוחות הפנימיים שלי, עליי להיתמך בסנגהה, זה היהלום השלישי. הסנגהה יכולה להיות המשפחה, חברות וחברים וכל מי שאפשר להישען עליו. לחשוב על האנשים היקרים לי ולשלוח להם אהבה, להודות לכל מי שנותן לנו שירות העובדים בחברת החשמל, עובדים בחנויות כי הכל תומך בהכל. הדהרמה מדברת על היותנו רקמה אנושית אחת והוויה אחת. להיות בהוקרה לכל מה שיש לי ויש לנו למשל חשמל ואינטרנט הערב. לנשום עמוק, לתרגל יוגה, להודות לכל מה שיש לנו.

האם נתרגל יחד מדיטציה? כן בהחלט.

בואו תמצאו תנוחה נוחה עכשיו, אנחנו רוצים גב יציב וזקוף, העוזר לתחושת היציבות שלנו ושאר חלקי הגוף רפויים. ננשום שלוש נשימות ארוכות, האחת ארוכה מקודמתה ולאט לאט נאפשר לנשימה לחזור לקצב הטבעי. להתחבר בגוף שלנו להתחבר לתחושות בכפות הרגליים, לתחושת המגע בין עצמות הישיבה והכרית/כסא/ כורסה/ספה, לתחושה בכפות הידיים, בין הגב למשענת, בטן רפויה, כתפיים רפויות, שרירי הפנים רפויים. נביא את תשומת הלב לאזור בית החזה והלב וננשום לשם: נשאף פנימה את כוח האהבה וננשוף החוצה פחדים ודאגות. נשאף פנימה התרחבות, יציבות ונדיבות ננשוף החוצה כיווץ ודאגה, פחד. נשאף פנימה אהבה וחמלה ננשוף החוצה נפרדות ובדידות. אפשר עכשיו לדמיין את כדור הארץ כולו, את אמא אדמה. לקחת את כדור הארץ ולהקטין אותו לתוך הלב שלנו, לעטוף את כדור הארץ בלב שלנו בהתכוונות של הריפוי. להקיף את כדור הארץ בלב שלנו באיחולים של ריפוי, חיבוריות, לשייכות, לצמיחה ושגשוג. לדעת שההתכוונות המשותפת של כולנו כאן במדיטציה יש לה כוח, היא יכולה להביא לשינוי. ננשום לתוך הלב שלנו אהבה וריפוי. דרך הלב שלנו נשלח לכדור הארץ איחולים לבריאות, לשגשוג וצמיחה, להתרחבות, להבראה וריפוי. אפשר לחוש או לראות את כדור הארץ בתוך הלב שלנו. הבודהה עצמו אמר שהאם תגן על בנה היחיד גם במחיר חייה, כך נפנה לכדור הארץ היקר שלנו, לאדמה היקרה שלנו את האיחולים של ריפוי ואהבה בידיעה שלאיחולים שלנו יש כוח, כוח של ריפוי. ואפשר עכשיו לעמוד מעל כדור הארץ לעמוד על האדמה מעל לאדמה ולהתבונן עליה כמו שמתבוננים ממטוס  ואז לעלות עוד קצת, לעלות עוד יותר גבוה עד מעבר לאטמוספירה, להמשיך עוד יותר גבוה, לראות את כדור הארץ אולי אפילו מקצה הגלקסיה שלנו ומהמרחק הזה לשלוח, בעזרת כל הכוחות שקיימים בגלקסיה, לשלוח אנרגיה של ריפוי ואהבה לכדור הארץ. לנשום את הכוח של האהבה, לנשום את הכוח של הריפוי, לנשום את הכוח של ההתכוונות. להמשיך לשלוח את כל כוחות האנרגיה והאהבה שיקיפו את כדור הארץ. עכשיו אפשר להתחיל להתקרב חזרה אל כדור הארץ, אפשר לעשות את הדרך לאט לאט להתקרב את האטמוספירה שלנו, ועדיין מגובה גבוה מאוד, לראות כדור הארץ ממרחק, לראות את השדות את הים ואת הנהרות, את היערות, את המדבריות והאגמים, הנהרות, האוקיינוסים, הבתים, העצים, האנשים והנשים הילדים והזקנים וכל היצורים מכל הסוגים ההולכים על שתיים על ארבע על שש, הזוחלים, המנתרים, השוחים, העפים, כל היצורים שחיים על פני אמא אדמה. אפשר לראות את כולם חיים בהרמוניה, חיים בשיתוף פעולה מלא, חיים באיזון, בשלמות, באחדות ולשלוח אליהם את ההתכוונות הזאת של כולנו ביחד. התכוונות להרמוניה בין כל היצורים החיים, התכוונות לאחדות, התכוונות לאהבה, התכוונות לשלמות, לשלום פנימי וחיצוני. אפשר לדמיין את כל האנשים והנשים, הילדים והזקנים וכל שכבות החיים מכל המדינות, מכל הסוגים, מכל המעמדות ומכל הדעות הפוליטיות, מכל הגזעים והצבעים, כולם חיים בהרמוניה ובשלום, כולם חיים באחדות, בחוסר נפרדות, בשייכות, בהבנה, באהבה. אנחנו יכולים לדמיין את כולם חיים בהרמוניה, אנחנו בהרמוניה עכשיו. אנחנו יכולים לדמיין אחדות, אנחנו באחדות עכשיו. בכל פעם שאנחנו פותחות/ים את הלב אנחנו משפיעות/ים על הסביבה, על האנשים, על האדמה, על היצורים. בכל פעם שאנחנו עושות/ים מעשה של נדיבות אנחנו תורמות/ים לתחושת האחדות וההרמוניה בעולם, בכל פעם שאנחנו מתרגלות/ים חמלה אנחנו מביאות/ים תנועה של לב פתוח בעולם.

נסיים בתרגול ואיחולים מהמסורת הבודהיסטית: ראשית אנחנו מאחלים לעצמנו בריאות והרמוניה, שנהיה בחופש מסבל גופני או נפשי, נמצא שלווה, שיהיה לנו טוב. לכל הסובבים אותנו המשפחה, החברות/ים, קולגות, שכנות/ים, שיהיו בריאים שיחושו בטוחים ומוגנים, שיהיו בחופש מסבל גופני או נפשי, ימצאו שלווה ויהיה להם טוב. כל האנשים שחיים בבניין שלי, ברחוב שלי, בשכונה, ביישוב או בעיר, במדינה הזאת, במדינות השכנות והעמים השכנים, בכל הארצות, כל בני האדם כולם יהיו בריאים, יחושו בטוחים ומוגנים, יהיו חופשיים מסבל גופני או נפשי, ימצאו שלווה ויהיה להם טוב. גם כל היצורים החיים על אמא אדמה לכולם יהיה להם טוב, כולם ישגשגו ויצמחו, יהיו בטוחים ומוגנים, יהיו מאושרים. הלוואי שהתרגול שלנו יועיל לכולם וייטיב עם כל היצורים החיים ויתרום לתנועת התעוררות של כל היצורים החיים ואנחנו בתוכם.

שלוש הקשות על הקערה הטיבטית.

אפשר לקחת כמה נשימות ארוכות וכשנרגיש מוכנים אפשר לאט לאט לחזור ולפקוח עיניים.

לסיכום אני רוצה לומר שאין די במדיטציה שנתרגל על הכרית, נאחל טוב לעולם ונתרגל בעצמנו יציבות ושקט. בזמנים כאלה חשובה העשייה, הרשתות החברתיות מלאות בבקשות/הצעות של דרכי עזרה והתנדבות גם מהבית. כמו שאמר מהטמה גאנדי "תהיה אתה השינוי שאתה רוצה". אנחנו צריכים להיות השינוי שאנחנו רוצות/ים לחולל בעולם. דברים שאנחנו רואים בחוץ ואינם מוצאים חן בעינינו, למשל אלימות, תוקפנות, נפרדות, חוסר שקט ופחד, אנחנו מוזמנות/ים להסתכל בתוכנו, היכן אנו מוצאים זרעי אותן תופעות אצלנו ואנחנו מוזמנים לתרגל איך להביא את השינוי בעצמי, שיביא את השינוי בעולם.

בסיום אני רוצה לדבר על דאנא – בסנסקריט תרומה (לא דנה חברה שמשתתפת אתנו כאן), אנחנו כאן במיזם של מיכל גורל "תודעה בריאה", בקישור שבו נכנסתם לשיחה בזום יש אפשרות לתרום והתרומה שלכם התלך לדבר טוב וחשוב. בשבוע הבא אתן שיחת הרצאה בעמותת "תובנה", שבה יש קבוצות ישיבה מונחות פעמיים ביום, בוקר וערב ויש כאן תמיכה מקהילה. שוב חזרנו ליהלום השלישי הסנגהה ואתו לכל שלושת היהלומים ואני ממליצה לכם להיתמך כמה שיותר. תודה לכם שהייתם אתנו כאן, המשיכו להפיץ טוב ואהבה ויציבות בעולם.

מרחב ההתנדבות ותמיכה בזמן קורונה

התרופה לפחד היא אהבה, נתינה, ראיית הטוב זמן של קושי הוא גם זמן לחיבור דרך נתינה וקבלה

מרחב ההתנדבות ותמיכה בזמן קורונה

התרופה לפחד היא אהבה, נתינה, ראיית הטוב זמן של קושי הוא גם זמן לחיבור דרך נתינה וקבלה

סגירת תפריט

הרשמה לשידור לייב

קישור לזום

תודה שנרשמת

תודה שנרשמת למפגש שלנו.
מצורף לינק לכניסה דרך אפליקציית זום:

קישור לזום