מאז הסגר עלה מספר ההורים שמתלוננים על כך שילדיהם יושבים שעות מול מסכים וחשופים לתכנים לא ראויים. החל מהמסכים הקופצים בהם עולות הצעות לאתרי פורנו, דרך משחקי מחשב עם אווירה אלימה, וכלה בסרטוני טיקטוק בהם יש שפה בוטה או תוכן מיני – אין ספק כי הילדים שלנו גדלים בעולם רווי במיניות שאינה מיטבית. 

___________________________________________________________________________________________________

לדבר עם ילדים על מיניות
אם זה המצב נשאלת השאלה מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד איתו. איך יהיה נכון לתווך לילדינו את המסרים המיניים הבוטים הללו? איך אפשר לדבר עם ילדינו על צפייה בפורנוגרפיה והשלכותיה? ואיך לעורר בבית שיחה על מיניות בריאה? הורים רבים חוששים שאם יתחילו לדבר עם הילדים על פורנו, יחסי מין או אוננות, למשל, הם יפגעו בתמימות הילדים או יכניסו להם רעיונות לראש. לכן, רבים נמנעים או דוחים את השיחה ההכרחית הזאת. אז איך עושים את זה בכל זאת?

לדבר בהתאמה לגיל הילד
מרגנית ארז, יועצת מומחית בליווי והנחיית הורים, צוותי חינוך ונוער; מפתחת השתלמויות ותוכניות הדרכה למיניות בריאה ומעצימה, מסבירה שכדאי להתחיל לדבר עם הילדים כבר עכשיו. ככל שנקדים להכניס את השיח הפתוח אל הבית כך ייטב. כמובן שצריך לדבר בהתאמה לגיל הילד. עם ילד בגן נוכל לדבר על המשחק המשותף עם חבריו, לבדוק אם המשחק נעים לו ולשאול אותו, למשל, מה אפשר לעשות כשהמשחק הופך לא נעים. עם נערה אפשר לשוחח על לחץ חברתי, על מה מצב בו חברה לוחצת עליה לעשות משהו שאינה מעוניינת וכיצד להגיב. 

נראה לנו שאין קשר בין הדברים האלה למיניות בריאה אבל לא כך הדבר. כל נושא כזה שאנחנו פותחים מול הילדים שלנו יוצר ערוץ שיחה וקשר פתוח ובטוח בינינו, מאפשר לנו להתקרב לעולמם ולהיות שותפים למתרחש בו. כל אלה יתרמו לנו רבות אם וכאשר נרצה לשוחח על נושאים מיניים רגישים יותר. כנס אונליין ראשון מסוגו, “הכנס המקוון לחינוך מיני מיטיב ומניעת פגיעה”, שיפתח ב-26.10, עם הרצאות של למעלה מ-60 אנשי מקצוע המומחים לתחום זה, ידבר בדיוק על הנושאים הללו ועוד. 

אבל מה אם המתבגר כבר צופה בפורנו?
כאשר אנחנו באים לדבר עם ילדינו על פורנוגרפיה כדאי לתת להם את התחושה שהסקרנות שלהם טבעית ושאנחנו לא כועסים או שופטים. כדאי לזכור שגם אנחנו היינו צעירים וסקרנים פעם. העניין הוא שלא ישארו עם זה לבד, ללא יכולת עיבוד או תיווך. בשיחה איתם נוכל להבהיר את ההבדל בין מציאות ודמיון. למשל, שהמתרחש בסרט פורנו קורה על סט מבוים, התסריט כתוב מראש ואפילו האיברים אינם בגודל מציאותי. הם נראים גדולים בגלל הזרקות חומרים או זוויות צילום שונות. בעצם, מסבירה ארז, אפשר להשוות סרט פורנו לסרט מצויר בו הדמויות עוברות דרך קירות או משטחות תחת מכבש וחוזרות לחיים. חשוב להבהיר למתבגרים שלנו את האבחנה בין הפורנוגרפיה הקרה נעדרת הרגש והתקשורת, לבין יחסים אמיתיים של קירבה ואמון, תקשורת רגשית, התחשבות, הדרגתיות, הדדיות, קצב שונה ועוד. לכן, קשר מיני בריא הוא קשר בו ברור לשני הצדדים שהמגע נעשה ברצון הדדי וללא לחץ. 

ב”כנס המקוון לחינוך מיני מיטיב ומניעת פגיעה” ידברו על נושא זה מספר מרצים וביניהם שלומית הברון מ”מידע אמין על מין”, אורנה שומן, חן קצביץ’ פרסלר, מיכאל קרן ועוד. הרצאות נוספות בנושאים כגון מניעת פגיעה מינית או חינוך למיניות בריאה בקרב בעלי נכויות יועברו גם.   

כתוב את הכותרת כאן

ראשון בבוקר

בועז עמיחי

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.