כמה פעמים יצא לנו לראות את ילדינו חוקרים את גופם? הם עושים זאת מרגע שנולדו. הם זוחלים, קופצים, רצים, מתנגשים בחפצים, מתפלשים בבוץ ומגלים בכל רגע כזה עוד משהו על עצמם, על גופם ועל העולם. אך מה קורה לנו, כהורים, כשאנחנו רואים את ילדינו חוקרים את גופם דרך התנהגות הנתפסת מינית, למשל נוגעים באיברים האינטימיים שלהם או מגלים כי שיחקו ברופא וחולה עם ילדה אחרת בגן? רבים מאיתנו מתכווצים ואף פוצחים בסדרת איסורים – “אל תעשה את זה בסלון!” או “אסור לגעת באיברים הפרטיים!”.
_________________________________________________________________________________________________________________________


האם התנהגות מינית של ילדים היא נפוצה?


מאמר נרחב שפורסם ב- AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS (Kellogg ; 2016) מראה שהתנהגות מינית היא דבר נפוץ בקרב ילדים. יותר מ 50 אחוז מהילדים יהיו מעורבים בהתנהגות מינית כלשהי לפני גיל 13. במחקר אחר נשאלו 339 אנשים לגבי חוויות מיניות בילדות. 73% מהם סיפרו על מעורבות מינית עם ילדים אחרים בטווח רחב של התנהגויות. ביטויי מיניות בילדות, מסבירה רחלי ראובני, הם טבעיים ונורמליים ומשקפים רובד של התפתחות טבעית ותקינה.
ראובני היא עו”ס קלינית ומטפלת מינית מוסמכת. היא מנהלת ומרכזת תוכניות אקדמיות ללימודי טיפול מיני ומכשירה אנשי מקצוע. גם היא תעביר הרצאה בכנס פורץ דרך שיפתח בקרוב – “הכנס המקוון לחינוך מיני מיטיב ומניעת פגיעה”.


התנהגות מינית מעוררת חשד


אם התנהגות מינית של ילדים היא כל כך נפוצה, איפה מתחילה הבעיה? ולמה זה כל כך מפעיל אותנו, ההורים? אצל רבים מההורים עולה החשש שהתנהגות מינית כזו או אחרת בגיל הילדות יכולה להעיד על התנהגות בעייתית. הם חוששים שהילד שלהם יעשה משהו שיחווה אצל האחר כהטרדה, שהילד שלהם יסומן כבעייתי ולכן מעדיפים לשים גבולות מאוד נוקשים וברורים לכך.
כל זה נכון גם לגבי אנשי חינוך, שלא פעם תופסים התנהגות מינית של ילדים כמאיימת ומעוררת חשד. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים שטווח הסיבות להתנהגות מינית שאכן תהיה בעייתי הוא רחב מאוד וקשור, ככל הנראה, למאפייני מתח משפחתיים וסביבתיים.

חינוך מיני

לאור נתונים אלו, מוסיפה רחלי ראובני, טבעי שנצפה שתהיה התייחסות רחבה לנושא במסגרות החינוכיות והאקדמיות כתחום לימודים לגיטימי, המאפיין התנהגות אנושית. לצערנו זה לא המצב ועדיין הורים ואנשי חינוך רבים נרתעים מלעסוק בנושא וללמוד אותו. כדי להבחין בין התנהגות מינית של ילדים שהיא תקינה לבין התנהגות מינית שיכולה להיות בעייתית יש צורך בידע והבנה של האופן בו מתפתחים ילדים. יחד עם זאת, ראובני מספרת כי ישנם כמה כלים שהורים וגם אנשים חינוך יכולים לרכוש שיסייעו להם להבין ולהתמודד יותר טוב עם התנהגויות מיניות שונות. על כל אלה ועוד היא תרצה ב”כנס המקוון לחינוך מיני מיטיב ומניעת פגיעה” שיתחיל ביום שני, 26.10.20.
הכנס ששמו “הכנס לחינוך מיני מיטיב ומניעת פגיעה” מאגד תחת קורת גג אחד למעלה מ-60 מרצים ומרצות, אנשי מקצוע בתחום החינוך למיניות בריאה, טיפול מיני ומניעת פגיעה. במהלך הכנס יועברו הרצאות אונליין רבות בנושאים שמעסיקים הורים רבים – איך לדבר עם ילדים ונוער על פורנוגרפיה? איך לחנך בנים ונערים למיניות וגבריות בריאה ומעצימה? מה צריכים הורים ואנשי חינוך לדעת בעבודה עם נוער להט”בי וילדים במשפחות הקשת? ועוד.

כתוב את הכותרת כאן

ראשון בבוקר

בועז עמיחי

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.