בדרך המצפן
שחרור מדפוסים כואבים ומשתחזרים ביחסים
עם עצמנו ועם אחרים/ות
מפגשים שבועיים | ימי חמישי | 19:00-21:00
כחלק מקהילת תקשורת מקרבת בתודעה בריאה

איך התוכנית בנויה ?
המפגשים מתקיימים בימי חמישי, בשעות 19:00-21:00
בתוך רצף המפגשים השבועיים יתקיימו סדרות מפגשים כך שכל 10-7 מפגשים יהוו יחידה שלמה בפני עצמה, באופן זה ניתן להשתלב בקלות בתחילתה או מיד לאחר סיומה.
הסדרה הקרובה תפתח ב-1.5.25.
במהלך המפגשים, בתהליך של התבוננות חומלת ואמיצה, נעמיק בהבנת האינטראקציות בין המוח האנושי, החברה והמשפחה, והשפעתן על עיצוב האישיות ודפוסי ההתנהגות. הקורס עוסק במנגנונים הבסיסיים של המוח ההישרדותי, בדינמיקות חברתיות המעצבות את תפיסתנו, ובהשלכות המבנה המשפחתי המודרני על התפתחותנו.
המשתתפים/ות ילמדו לזהות דפוסים מעכבים, להתמירם ולפתח דרכים חדשות לחיים מתוך מודעות, נוכחות ובחירה.
חומרי עזר נוספים כהכנה לתוכנית
הרצאת טד של ארנינה "לדבר את השיחה הלא-מדוברת" (18 דק', באנגלית)
להסתנכרן מחדש (גוף, נפש, תודעה) עם המהות הטבעית שלנו
סיכום שיעור מאת ארנינה קשתן
בטבענו קיימת זרימה טבעית של נתינה, אכפתיות והתכווננות אל האחר, שבולטת במיוחד בנשים, ובעיקר בתקופת האימהות. בתקופה הראשונה של ההנקה וההחזקה של תינוק קרוב לגוף, תנועה זו מופיעה באופן אינסטינקטיבי, גם אם מלווה באתגרים כמו דיכאון לאחר לידה.
עם הזמן, התרחקנו מהיכולת לסמוך על החיים, להיות סקרנים ולהיפתח למה שמגיע.
מה פגם בתנועה הטבעית של זרימה ונתינה?
- שלושת הכוחות – שמושכים אותנו תמיד לדפוסים המוכרים והאוטומטיים שלנו
- ה״דבק״
1. שלושת הכוחות: המוח, החברה, והמשפחה
- המוח: המוח האחורי הקדום – כולל את המוח הזוחלי, המוח הלימבי שאחראי על הרגשות, והאמיגדלה שמפקחת על הקשר בין החוץ לפנים.
זהו המוח ההישרדותי – הוא לא יודע מילים, מושגים וזמן. הוא מתעסק בלשמור על חיינו.
המוח הזה מבחין אך ורק בין שני מצבים- מסוכן או לא מסוכן. זה האופן שבו הוא מקטלג את המציאות ומייצר תגובה שתשמור על חיינו – fight, flight, freeze. - החברה: דפוסי שליטה שהתפתחו לאורך אלפי שנים של פטריארכיה (השימוש במילה אינו נגד גברים, אלא כתיאור של מבנה חברתי שנולד מתוך טראומה). מתוך פחד ממחסור, בני האדם למדו לשלוט באחרים, בטבע ובנשים, וגם בעצמם – תוך דיכוי רגשות כדי להבטיח שליטה חיצונית. החברה מעצבת אותנו דרך אמונות קולקטיביות, בעיקר דרך תפיסת "בסדר/לא-בסדר", שנחוות כאמיתות אבסולוטיות, אך בפועל הן הבניה חברתית שאינה קיימת בטבע (עבור עץ או ציפור לא קיימת אבחנה שיפוטית שכזו). למדנו לאמץ את תפיסה זו באופן כה עמוק, עד שהפכה לקריטריון שיפוטי מוחלט. עם הזמן, הקטלוג הזה השתלט על תפיסתנו, עד שהוא מחליף את האבחנה הבסיסית של המוח בין מסוכן ללא-מסוכן.
- המשפחה: המתווכת בין החברה לפרט. במבנה המשפחה המודרני, המשאבים הרגשיים מצומצמים, ורק דמויות מעטות זמינות לספק לילד את צרכיו. בניגוד לקהילה שבטית רחבה, בה היו אפשרויות שונות לתמיכה, הילד כיום תלוי במספר מצומצם של מטפלים, מה שמגביר חוויות של חוסר ודאות ותלות.
שלושת הכוחות הללו מביאים איתם מתח של אשמה, דאגה וציפייה.
2. אשמה, דאגה, ציפייה – ״הדבק״
- אשמה – נוצרת מתוך האמונה שאם נפעיל על עצמנו כוח, נוכל להשתנות. בפועל, האשמה לא מקדמת שינוי אמיתי, אלא מרחיקה אותנו מעצמנו. עם זאת, תפקידה הבסיסי הוא ללעורר אותנו להבנה העמוקה והמשמעותית לגבי ההשפעה שיש לנו על אחרים.
- דאגה – נובעת ממחשבות על העתיד ומתחזקת מתוך ההנחה שהדאגה תעניק לנו שליטה וביטחון. הדאגה מתעתעת בנו בכך שהיא נתפסת כמחווה של אהבה, אך למעשה היא רק מייצרת מתח פנימי.
- ציפייה – מתפתחת בילדות, כאשר ילד עושה שימוש בבקשות למילוי הצרכים שלו לביטחון וחופש. המתח של הציפייה נולד מתוך הקושי לסמוך על מעט הדמויות המטפלות שימלאו את צרכיי באופן מדויק.
כאן נוצר דבק של שלוש אסטרטגיות שנדבקות לצורך אחד שלי שלא נענה: אני מפתחת ציפיות מאדם אחד, באופן אחד ובזמן אחד שימלא את הצורך שלי. שהציפיה הזו לא נענית, האוטומט הנרכש הוא לכעוס על האחר, שלכאורה "אמור" למלא את הצרכים שלי. אנחנו הופכים/ות להיות "דרישה מהלכת".
מה במקום: לצאת (כל פעם) מחדש במחול הנוכחות המלאה ולהפוך ל"בקשה מרקדת"
מסע השחרור הוא המעבר מתנועה של דרישה – ציפייה המביאה עימה סבל, לתנועה של בקשה מודעת הנובעת מתוך הצורך בכנות. במצב זה, גם אם הצורך לא נענה, הכאב נותר אך הסבל מתפוגג.
שלוש הכוונות של "המצפן" שמובילות לשחרור מדפוסים:
להתחבר אל המהות, הסקרנות, והצרכים שלי – באמצעות הכנסת סימני שאלה ליחסים שלי עם עצמי ועם האחרים.
לבחור בנוכחות פגיעה – להביא את האמת שלי באומץ גם אם היא לא נעימה לי או לאחרים. באמצעות התאבלות על כל מה שלא התאפשר, מתאפשר ויתאפשר. להשתמש בהקשבה ושאילת שאלות כדרך לחיבור לעצמי ולאחר.
להשפיע באופן מודע – על מי שאני, בהתאם למי שאני רוצה להיות בעולם ומה אני רוצה להביא לקשרים שלי.
במקום להיגרר להסברים והתנצלויות – יש להשתמש בהקשבה ובהכרה בכאב שנגרם לאחר, מתוך נוכחות אמפתית ולא מתוך אשמה.
מילה אחרונה על כוחה של חמלה
חמלה היא כמו המים בטבע – עם מספיק זמן הם ממוססים הכל.
כך גם החמלה – עם מספיק זמן של הקשבה, השתהות ונשימה מודעת – ממוססת את הדבק ואת הסבל.
📖 מילון מושגים בסיסיים
▫️"מאחורי כל צרחה יש צורך" – ראיית הצרכים האנושיים כמניע לכל התנהגות.
צורכי ביטחון: נראות, שייכות, אימון
צורכי חופש: אמת, נוכחות, ביטוי עצמי
▫️״הדבק״
הדבקת שלוש אסטרטגיות – אדם, פעולה וזמן – עבור מילוי צורך אחד. האמונה שרק באופן הזה הצורך שלי יכול להתמלא.
למשל, ילדה שצריכה נראות מהוריה וחושבת ש: רק אם ההורים שלי (אדם), יתפעלו ממני (פעולה), עכשיו = בכל פעם שאני פונה אליהם (זמן), אז זה אומר שיש סיכוי שצורך הנראות שלי יתמלא.
העניין הוא, שבגוף הקטן, כשהצורך שלי לא מתמלא (באמצעות האסטרטגיות הללו), החוויה היא שהקיום שלי בסכנה או – שאני אאמין שאין לי זכות קיום.
▫️״הבטון״
אמונות, דפוסים, נדרים = הבטון
אמונות יוצרות דפוסים, ונדרים מחזקים את האמונות.
▫️שלושת הכוחות: המוח, החברה, המשפחה
▫️חמלה: הכוח האמיתי ליצירת שינוי, ריפוי. חמלה היא כמו במים בטבע, הכוח הכי חזק שיש. מחלחל לתוך הכל וממוסס הכל עם הזמן.
▫️חמש שאלות ההתעוררות
דרך אחת להתכונן לשיחה אפשרית, כשאני רוצה לחולל שינוי ביחסים בינינו. אלו שאלות של אומץ וחמלה, אין תשובה נכונה.
1) באיזה עולם אני רוצה לחיות?
2) מי אני רוצה להיות בעולם הזה?
3) מה חשוב לי ביחסים האלה?
4) מה הייתי רוצה שיקרה בשיחה הזו?
5) אז איך אני מתכוננת לשיחה הזו?
▫️תרגול הדמות המתבוננת
כשאני מזהה שהבעתי שיפוט או אמונה, לדוגמא "הילדה שלי צריכה לכבד אותי",
התרגול הוא להגיד לעצמי: "אני שומע/ת את עצמי אומר/ת לעצמי שהילדה שלי צריכה לכבד אותי.
ולנשום